Koffies De Draak x Donuteconomie: Een update

Enkele weken geleden gingen we op bezoek bij Barbara Goffin van BeDonut, de Belgische partner van het Doughnut Economics Action Lab (DEAL).

Sinds vorig jaar hebben we vanuit Koffies De Draak besloten om ons bedrijfsmodel te stoelen op dat van de donuteconomie. Als familiebedrijf past het gewoon het beste bij wie we zijn en waar we voor staan. Onze visie is nog steeds dezelfde: een eerlijk en duurzaam product aanbieden tegen een democratische prijs. Maar we wilden een stap verder gaan.  


De donut is een economisch model dat welvaart meet door te voorzien in de vervulling van onze basisnoden (huisvesting, onderwijs, toegang tot gezondheidszorg, gezonde voeding, enz.) zonder hierbij de ecologische grenzen van de planeet te overschrijden. Het doel is dus om de behoeftes van iedereen te realiseren binnen de draagkracht van de Aarde. Zie hierover ook deze en deze blogpost. 


Vanuit Koffies De Draak vertrekken we hierbij steeds vanuit de centrale vraag: hoe kan koffie fungeren als vehikel voor een betere wereld?
Op basis hiervan stelden we een sociaal-ecologisch transitieplan op, dat elk aspect van ons bedrijf, van origines tot logistiek, onder de loep neemt en waarbij we op zoek gaan naar de beste alternatieven.

Intussen veranderde er bij Koffies De Draak al heel wat: we schrapten bepaalde producten waarvan we vonden dat ze niet meer in lijn lagen met onze bedrijfsfilosofie, we werkten actief verder aan een duurzame aankooppolitiek, verstevigden onze banden met onze Colombiaanse partners en vrienden uit Pereira en Huila (in september komt een container rechtstreeks uit Huila toe!), volgden de post-groei ondernemerschapscursus van de Universiteit van Amsterdam en er werd werk gemaakt van een duurzame marketing- en communicatiestrategie. 


Tijdens de meeting bespraken Barbara en Marie-Monique het belang van een sectorale donut, waarbij we met andere koffiebranderijen en chocoladefabrikanten zouden bekijken wat de donut voor onze sector kan betekenen. We legden hierbij de link met andere initiatieven die reeds bestaan, zoals Steward Owned, en bekeken hoe die elkaar kunnen versterken. 
  



Ook vanuit de Specialty Coffee Association (SCA) denken ze hier actief over na. Zo namen we recent deel aan een webinar van DEAL waarbij Andrés Montenegro, de duurzaamheidsdirecteur van de SCA, inzicht gaf in hoe we de principes van de donut kunnen implementeren in de wereld van specialty coffee en zo de koffieproductie binnen de ecologische grenzen te houden.

Hij benadrukte bovendien de verschillende pijnpunten waar de koffiesector momenteel mee geconfronteerd wordt, zoals de marktvolatiliteit, de prijsstijgingen van de groene koffie (waarbij de meerprijs niet altijd bij de boer terechtkomt) en de kwetsbaarheid van koffieplantages door klimaatverandering. Hoe kunnen we dit gezamenlijk aanpakken als sector en als samenleving?


We geloven erin dat er binnen de sector genoeg gelijkgezinden zijn waarmee we samen kunnen bouwen aan een duurzame toekomst, waarbij eerlijke handel en respect voor de ecologische grenzen centraal staan.